• Autor:Mariusz Binkiewicz
  • Komentarze:0

Remarketing – czym jest i dlaczego jest tak ważny?

Sprzedawcy w sklepach internetowych często spotykają się z sytuacją, kiedy potencjalny klient trafił już na stronę, wyraził zainteresowanie ofertą, ale ostatecznie jej nie sfinalizował. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku produktów i usług których proces zakupowy jest bardzo długi – od pierwszego kontaktu użytkownika z ofertą do decyzji o zakupie musi minąć wiele dni. Z pomocą wtedy może przyjść usługa oferowana w ramach Google AdWords – remarketing.

Remarketing jest metodą docierania do potencjalnych klientów, którzy już kiedyś odwiedzili Twoją witrynę, ale nie dokonali konwersji. Większość z nas zapewne doświadczyła już na sobie działań remarketingowych. Jeżeli na stronach i portalach społecznościowych, które odwiedzaliśmy wyświetlały się reklamy produktów i usług, którymi byliśmy zainteresowani, nie był to oczywiście przypadek, ale doskonale zaplanowane działanie, dzięki któremu przedsiębiorca może docierać do odbiorcy z idealnie dopasowaną ofertą tematyczną.

Jak to działa?

Aby korzystać z remarketingu wystarczy wyposażyć swoją witrynę w odpowiedni skrypt, który zapisze ciasteczko (cookie) u odwiedzających witrynę użytkowników. Każda podstrona powinna posiadać wspomniany skrypt, by docelowe treści reklamowe uwzględniały faktycznie tę część oferty, która zainteresowała odbiorcę. Potem należy jeszcze skorzystać z narzędzi AdWords i przygotować kampanie reklamowe dla wybranych grup produktów. Reklamy mogą się wyświetlać na różnych witrynach lub w samej wyszukiwarce, można też skupić się na konkretnych grupach docelowych, a nawet zawęzić odbiorców do tych, którzy znaleźli się na stworzonej przez nas liście remarketingowej.

Remarketing doskonale może współgrać z innymi formami reklamy, dzięki czemu „ściągnięte” na naszą stronę osoby nawet po jej opuszczeniu będą w dalszej kolejności otrzymywać od nas komunikat reklamowy. Jest to istotne zwłaszcza dla nowych działalności gdzie w pierwszych miesiącach funkcjonowania zazwyczaj bardzo trudno pozyskać klientów. Pomimo dobrej reklamy opublikowanej w sieci, duża część internautów wchodzi na stronę jedynie z ciekawości i dobrze jest im przypomnieć,  co mamy do zaoferowania.

Kiedy korzystać z remarketingu?

Możliwości wykorzystania usługi remarketingu jest wiele, jednak nie wszystkie sprawdzają się w każdych okolicznościach. Bardzo dobrze jest zastanowić się, co właściwie chcemy osiągnąć wdrażając taką kampanię oraz do kogo jest ona skierowana, bo nie zawsze remarketing powinien dotyczyć wszystkich użytkowników naszej strony. Czasem może posłuży nam on jako przypomnienie dla tych osób, które odwiedziły naszą witrynę kilka miesięcy temu, może być także skierowany tylko do mieszkańców konkretnego miasta bądź regionu lub przeznaczony dla użytkowników konkretnej podstrony. Możliwe jest oczywiście wybranie kilku rozwiązań i dowolne ich połączenie w zależności od tego, jaki jest nasz cel.

Główny podział remarketingu wynika z oferowanych przez poszczególne rodzaje możliwości:

  • remarketing standardowy: najprostsza ze wszystkich opcji, czyli wyświetlanie reklam tym użytkownikom, którzy odwiedzili naszą stronę i przeglądają inne witryny;

  • remarketing dynamiczny: bardziej elastyczny sposób, w jaki możemy wyświetlać komunikaty. Reklamy są wyświetlane użytkownikom naszej strony, ale z uwzględnieniem konkretnego produktu lub usługi, którą byli zainteresowani;

  • remarketing wideo: najbardziej przydatne dla handlowców, którzy wspierają swoją sprzedaż kanałem na YouTube. Reklamy są wyświetlane użytkownikom którzy weszli w interakcje z Twoimi filmikami, podczas przeglądania innych filmów lub witryn;

  • remarketing w aplikacjach mobilnych: propozycja dla posiadaczy aplikacji mobilnych lub stron w wersji mobilnej. Reklamy wyświetlane wówczas tym użytkownikom, którzy przeglądali naszą witrynę lub aplikację mobilną, podczas gdy używają innych aplikacji mobilnych.

Dlaczego warto poświęcić czas i środki na tą formę reklamy?

Istnieje wiele metod wykorzystania, które wskazują na to, że remarketing jest skuteczny i jego stosowanie przynosi pożądane korzyści:

  • jako przypomnienie dla tych użytkowników, którzy o nas zapomnieli;

  • dla zwiększenia ruchu na stronie internetowej;

  • dla budowania pozytywnego wizerunku firmy;

  • jako sposób zaangażowania użytkowników do pewnej akcji;

  • jako powiadomienie o promocji, wyprzedaży czy kuponach rabatowych;

  • pokazanie swoim użytkownikom produktów, które mogłyby ich zainteresować i tym samym zwiększyć sprzedaż.

A ile to kosztuje?

Tak jak w przypadku typowych kampanii Google AdWords, koszty kampanii zależą przede wszystkim od ilości kliknięć. Nie ma płatności za wyświetlenie reklamy, a za kliknięcia i rzeczywiste wejścia na stronę internetową. Z danych też wychwycimy, jeśli ktoś widział banner, nie kliknął w niego, ale wrócił do strony bo nas zapamiętał, w takim przypadku mamy kontakt za darmo.  Jak w każdej innej kampanii Google AdWords można swobodnie zarządzać kampanią, ustawiać budżety dzienne itp., tak by kampania była jak najbliższa naszym potrzebom. Do kosztów kampanii remarketingowej należy doliczyć koszt przygotowania banerów (jeśli nie planujemy użyć darmowego narzędzia do ich stworzenia albo nie wynegocjowaliśmy banerów w pakiecie) i honorarium za prowadzenie kampanii (jeśli zlecamy to komuś).