• Autor:Mariusz Binkiewicz
  • Komentarze:0

Pozycjonowanie czy reklama Google AdWords – co wybrać?

Wyobraź sobie sytuację w której Twój idealny klient wpisuje do wyszukiwarki hasło związane z Twoją działalnością. Dobrze by było, aby Twoja strona wyświetliła się na pierwszej stronie wyników, prawda? Żeby tak się stało, potrzebne są odpowiednie działania promocyjne w ramach wyszukiwarki Google. Jednak, czy lepiej jest skorzystać z natychmiastowych i płatnych rozwiązań Google AdWords, czy też przez dłuższy czas przeprowadzać stałe i trwalsze procesy, związane z pozycjonowaniem? A może warto stosować oba rozwiązania jednocześnie? Poznaj zalety i wady obu metod promocji i wybierz najlepsze rozwiązanie dla siebie.

 

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to działania zmierzające do sztucznego zawyżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania na dany zestaw słów (tzw. frazę lub słowa kluczowe), tak aby zwiększyć na niej liczbę odwiedzin.

Czynników które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce Google jest kilkaset, większość z nich jest tajemnicą, jednak część udało się odkryć przez testowanie różnych opcji. Te najważniejsze czynniki to:

  • dobra, merytoryczna treść strony. Powinna ona zawierać słowa kluczowe, na które strona ma się wysoko wyświetlać. Jednak „upychanie na siłę” jak największej ilości tych słów, może skończyć się wykryciem przez Google i nałożeniem kary w postaci znacznego obniżenia pozycji w wyszukiwarce.
  • duża liczba linków prowadzących do strony. Ideą Internetu jest sieć połączonych ze sobą stron, tak więc jeśli inne strony „polecają” stronę, to prawdopodobnie znaczy, że jest ona wartościowa. Właściwość tę wykorzystują najczęściej firmy zajmujące się pozycjonowaniem tworząc praktycznie z automatu setki lub tysiące stron, na których umieszczają link do pozycjonowanych przez nich stron. Google walczy z tym jednak bardzo mocno i ciągle spada wartość takich odsyłaczy.
  • zoptymalizowany kod witryny. Jest to jedna z różnic, których nie widzi „zwykły” użytkownik, jednak są istotne dla wyszukiwarki. Również odpowiednio przygotowany kod i struktura witryny ma znaczenie dla pozycji strony.

Czym są reklamy w Google AdWords?

Google AdWords to sposób reklamowania się w wyszukiwarce, za pomocą linków sponsorowanych, wyświetlanych nad naturalnymi wynikami wyszukiwania i pod nimi. Wyświetlane tam strony są ściśle związane tematycznie z tym czego użytkownik szuka, a więc pokazują się jedynie osobom, które wpisały w wyszukiwarkę odpowiednie, zdefiniowane słowa kluczowe (np. telewizory lcd, telewizory plazmowe, itd.).

Aby przygotować reklamę należy założyć konto w systemie Google AdWords lub zlecić zarządzanie reklamami odpowiedniej firmie. Posiadając konto można swobodnie zarządzać reklamami, tworzyć nowe, dodawać słowa kluczowe.

 

Porównanie obu usług

 Reklama w Google AdWords Pozycjonowanie
Czas oczekiwania na efekty W AdWords efekty są widoczne w dniu uruchomienia kampanii bez względu na konkurencyjność fraz. Czas oczekiwania na pojawienie się strony na pierwszej stronie wyników wyszukiwania jest coraz dłuższy i zależy od wielu czynników takich jak np. konkurencyjność frazy.
 Limit słów kluczowych W kampanii AdWords nie ma żadnych limitów co do ilości słów kluczowych. Twoja reklama może się wyświetlać zarówno dla 2 jak i 200 fraz. Ilość słów kluczowych przy pozycjonowaniu jest mocno ograniczona. Bardzo trudno skutecznie pozycjonować stronę na więcej niż kilka słów kluczowych o dużej konkurencyjności.
 Wpływ ilości słów na koszty Koszty kampanii nie zależą od ilości słów kluczowych. Koszty pozycjonowania są przede wszystkim uzależnione od ilości słów kluczowych.
 Możliwość zmiany słów kluczowych W kampaniach na bieżąco monitorowana jest skuteczność oraz istnieje możliwość usuwania nieskutecznych fraz zastępując je nowymi. W trakcie pozycjonowania zmiana słów jest bardzo utrudniona, gdyż proces pozycjonowania każdorazowo rozpoczyna się na nowo.
 Bezpieczeństwo stosowania Praktycznie pełne bezpieczeństwo. Zdarzają się jedynie blokady wyświetlania reklam, gdy zawierają one treści niezgodne z regulaminem lub nieetyczne. Firmy zajmujące się pozycjonowanie stosują mniej lub bardziej „legalne” z punktu widzenia wyszukiwarki techniki. Zmiana w algorytmie wyszukiwania może drastycznie wpłynąć na spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Google ciągle dąży do usprawnienia algorytmu aby wyeliminować nieuczciwe działania.
 Reakcja na zmiany algorytmu Nie dotyczy Bardzo czułe na zmiany
 Możliwość czasowego zawieszenia usługi Bardzo łatwo jest wstrzymać kampanię, wybrane grupy reklam, czy słowa kluczowe. Nie ma możliwości zawieszenia usługi.
Liczba kliknięć w link do strony Średnia lub duża w zależności od budżetu. Bardzo duża
 Koszty reklamy Zazwyczaj wyższe w porównaniu do pozycjonowania, jednak z możliwością dostosowania do aktualnych potrzeb. Niższe niż przy reklamowaniu się w AdWords, zazwyczaj stałe przy zachowaniu niezmiennych pozycji.
 Zasięg reklamy Wyniki wyszukiwania, partnerzy Google, sieć reklamowa, YouTube, aplikacje mobilne. Tylko wyniki wyszukiwania
 Możliwość precyzyjnego kierowania reklamy Reklamę można kierować dla odbiorców z określonego obszaru, na podstawie danych demograficznych (w sieci reklamowej), w określonym czasie, na określonych konkretnych witrynach, itp. Brak możliwości w tym zakresie
 Możliwość dostosowania tekstu reklamy do szukanej frazy Nawet dla pojedynczej frazy kluczowej możemy tworzyć kilka tekstów reklamowych i porównywać ich skuteczność, co podnosi atrakcyjność i zwiększa prawdopodobieństwo zauważenia reklamy. Żadna lub bardzo ograniczona. Zazwyczaj pozycjonuje się stronę główną i jedyne informacje jakie mamy do dyspozycji to tytuł i opis.

 

Podsumowanie

Z przedstawionego zestawienia widać więc jasno, że główną korzyścią z pozycjonowania większa liczba kliknięć w link prowadzący do naszej strony. Polecałbym więc to rozwiązanie firmom, które są liderami w danej branży i zależy im na jak największym pokryciu rynku oraz takim gdzie nisza w której działają jest mało konkurencyjna, a tym samym koszty byłyby relatywnie niskie.

Natomiast gdy celem są szybkie efekty (bo np. strona jest świeża, dopiero wchodzi na rynek), oferta jest ograniczona czasowo lub wymagana jest elastyczność prowadzonych działań, lepiej sprawdzi się Google AdWords.

Warto zaznaczyć, że porównanie nie miało na celu wyłonienia jednego słusznego rozwiązania. Najważniejsze jest tutaj wyszczególnienie różnic w działaniu. AdWords nie jest konkurentem dla pozycjonowania (i na odwrót) – oba typy działań mają swoje wady i zalety oraz powinny być przeprowadzane w odpowiedni sposób.

Możliwe jest co prawda korzystanie tylko z jednego rozwiązania i w zależności od celów, jakie chcemy osiągnąć, często może okazać się całkowicie wystarczające. Jednak w przypadku kompleksowych i długoterminowych działań, najlepsze efekty przyniesie spójna i strategiczna praca zarówno w pozycjonowaniu, jak i tworzeniu reklam AdWords.