meta-description
  • Autor:Mariusz Binkiewicz
  • Komentarze:0

Jak napisać dobry meta Opis – 7 podstawowych zasad

Kilka lat temu popularny meta tag Opis (Description) odgrywał znaczącą rolę w pozycjonowaniu. Miał istotny wpływ na wyniki wyszukiwania, co skutkowało nasyceniem frazami kluczowymi dopasowanymi dla danej podstrony. Aktualnie (2016 rok) według informacji wprost od Google, jego waga z punktu widzenia SEO jest zerowa. Nie oznacza to jednak że można go lekceważyć, ponieważ pełni on bardzo ważne funkcje niekoniecznie pozycjonujące które mogą w znacznym stopniu wpłynąć na ruch w witrynie. Zobacz 7 praktycznych zasad jak własnymi siłami poprawić atrakcyjność strony w wynikach wyszukiwania.

 

Co to jest meta Opis?

Meta opis to skrócony i unikalny opis strony internetowej widoczny tylko w wynikach wyszukiwania. Nawet jeśli strona nie znajduje się na pierwszych pozycjach wyników, opis często decyduje o dalszym zachowaniu internauty. Ten widząc atrakcyjny, przykuwający uwagę opis chętniej kliknie w wskazany wyszukiwarce link, niż gdyby dostrzegł automatycznie wygenerowany tekst stworzony przez Google, lub opis przygotowany przez autora skupionego na warstwie technicznej strony.

meta-serp

Edytować meta opis można w kodzie stronie, jednak niemal wszystkie popularne systemy zarządzania treścią (CMS) posiadają funkcję edytowania meta opisów dla każdego wpisu czy podstrony.

 

1. Długość jest ważna

Dobrze jest przestrzegać limitu znaków jako może zostać wyświetlony w wynikach wyszukiwania Google – około 156 znaków. Dzięki temu mamy pewność co do tego, jak wyświetlana będzie nasza strona internetowa w wynikach wyszukiwania.

2. Treść zgodna ze stroną

Przy tworzeniu meta opisu należy pamiętać, że powinien on nawiązywać do filozofii i zawartości Twojej witryny. Google sprawdza, czy nasz Description jest zgodny z tym co na naszej stronie i jeśli uzna, że rażąco nie pasuje – obniży nam ranking.

3. Pobudzamy do działania

Opis ma być przekonujący, ale ma też powodować nasze działanie. Używajmy słów które zachęcają do podjęcia aktywności np. „odkryj” „sprawdź” „spróbuj” itp.

4. Słowo kluczowe

Opis powinien zawierać konkretne precyzyjne słowo kluczowe. To może pomóc w przekonaniu Googla, aby wyświetlił dokładnie taki opis, jaki wpiszemy w naszym tagu <description>. Należy brać również pod uwagę, że wpisane w wyszukiwarkę zapytanie powoduje pogrubienie w tytule i opisie zwrotów powiązanych z zapytaniem.

5. Unikalność

Jeśli nasz opis nie będzie unikalny na tle innych stron lub będzie taki sam dla wszystkich podstron, lepiej zostawić go pustego, Google wtedy sam stworzy go na podstawie treści strony, używając słów kluczowych.

6. Znaki specjalne

Jednym ze sposobów na wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania jest stosowanie znaków specjalnych. To małe ikonki, np. strzałka, kropka, ptaszek, gwiazdka, które zwracają uwagę internautów. Tego typu znaki najlepiej jednak stosować z umiarem, ponieważ może się zdarzyć, że wyszukiwarka pominie znak lub zamieni go, np. na myślnik.

Dzięki narzędziu Google Rich Snippets Testing Tool można sprawdzić wygląd planowanych zmian. Zestawić tytuł i opis ze znakami specjalnymi i wybrać te, które najbardziej uatrakcyjnią wygląd.

7. Opisuj dla użytkownika, nie dla robotów Google’a

Skup się na tym, aby zawartość opisu była zrozumiała przede wszystkim dla człowieka, taki opis zdziała więcej dobrego niż stosowanie „sztuczek” mających na celu oszukanie robotów Google’a.